پیشنهاد سفیر ایران در عمان برای نامگداری روز حقوق بشر و کرامت انسانی در تقویم کشورهای اسلامی

ارسال شده توسط admin در 5 اوت, 2011 - 21:11

سفیر ایران در عمان پیشنهاد کرد که 5 آگوست در تقویم‌های ملی کشورهای اسلامی به‌عنوان روز حقوق بشر اسلامی و کرامت انسانی نامگذاری شود.

 

به گزارش بخش اخبار گروه ایران عمان به نقل از خبرگزاری پانا، "حسین نوش‌آبادی " سفیر جمهوری اسلامی ایران در عمان به مناسبت روز حقوق بشر اسلامی و کرامت انسانی پیامی به شرح زیر صادر کرد.

14 مرداد برابر با 5 آگوست از سوی سازمان همکاری اسلامی روز حقوق بشر اسلامی و کرامت انسانی نام گرفته است. 
جمهوری اسلامی ایران در خلال اجلاس وزرای امور خارجه کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی در کامپالا (31-29 خرداد 1387 مصادف با 21-19 جون 2008) قطعنامه‌ای را تحت عنوان تعیین روز حقوق بشر اسلامی و کرامت انسانی مطرح کرد که با اجماع کشورهای اسلامی به تصویب رسید و بر اساس آن روز 14 مرداد (5 آگوست) به عنوان روز حقوق بشر اسلامی و کرامت انسانی تعیین شد و مهمترین سند سازمان همکاری اسلامی در حوزه حقوق بشر اسلامی به ثبت رسید.

با توجه به اینکه جامعه مسلمانان جهان فاقد روز و مناسبتی بودند که در آن به بازبینی میزان موفقیت خود در معرفی ارزش‌های حقوق بشری اسلام و دفاع از هویت و تعالیم والای اسلامی در این زمینه بپردازند (همانطور که هر ساله روز 10 دسامبر که مصادف با تصویب اعلامیه جهانی حقوق بشر است به عنوان روز جهانی حقوق بشر برگزار می گردد)، لذا سازمان همکاری اسلامی تصمیم گرفت به منظور دستیابی به ابزار و راه‌های نشر، ارتقا و حفظ تعالیم و ارزش‌های اسلامی در حوزه حقوق بشر، در قطعنامه‌ای روز 5 آگوست را به عنوان روز جهانی حقوق بشر در اسلام و کرامت انسانی تعیین کند.

در این رابطه می‌توان از ظرفیت سازی حقوق بشری در کشورهای اسلامی، معرفی منابع معرفتی در حوزه حقوق بشر با سازگاری فرم‌های بین‌المللی با ویژگی‌های اسلامی و معرفی حقوق بشر اسلامی به جامعه جهانی و افزایش مشارکت فرهنگ و ارزش‌های حقوق بشری اسلام در گفتمان حقوق بشری جامعه جهانی و بسترسازی برای تبادل نظر پیرامون چالش‌های حقوق بشری جهان امروز و جلب توجه جامعه بین‌المللی به ارتباط بین اسلام و حقوق بشر و تغییر نگرش از پاسخگویی به اتهامات حقوق بشری و به دست گرفتن ابتکار عمل و فرصت سازی بهره گرفت.

براساس شریعت اسلام، حقوق بشر ناشی از کرامت و ارزش ذاتی انسان است و امت اسلامی که خداوند آن را بهترین امت قرار داده است، رسالتی جهانی دارد.

نامگذاری روز حقوق بشر اسلامی و کرامت انسانی فرصت مناسبی است تا امت اسلامی و مسلمانان بتوانند در خلال آن، روز حقوق بشر در اسلام را به جامعه جهانی معرفی کنند و در خصوص چالش‌های حقوق بشری امروز به تبادل‌نظر بپردازند.

روز حقوق بشر اسلامی و کرامت انسانی فرصت مغتنمی است برای اتخاذ اقدامات جدی و ارتقای گفتمان حقوق بشری به سطوح بالاتر در عرصه‌های تعامل، همکاری و آموزش.

لذا پیشنهاد می‌شود روز 5 آگوست در تمامی تقویم‌های ملی کشورهای اسلامی به عنوان روز حقوق بشر اسلامی و کرامت انسانی درج و همه نهادها و مؤسسات حقوق بشری دولتی و غیردولتی در کشورهای اسلامی مراسم‌هایی را در این روز برگزار تا بستر مناسب برای رسیدن به اهداف مورد نظر فراهم شود.

جمهوری اسلامی ایران از سه سال گذشته، این روز مهم را با همان نام "روز حقوق بشر اسلامی و کرامت انسانی " در تقویم ملی خود گنجانده و هر ساله برنامه‌هایی را به این مناسبت برگزار می‌کند.

انتهای پیام