ایران راهی برای ترانزیت کالا های عمانیان به آسیای میانه

ارسال شده توسط admin در 6 سپتامبر, 2011 - 20:10

دستیار ویژه اقتصادی وزارت امور خارجه کشور گفت: توسعه محور شرق یکی از ضرورت‌های اقتصادی امنیتی و اجتماعی و سیاسی ایران است.

به گزارش بخش اخبار گروه ایران عمان به نقل از فارس،غلامرضا انصاری صبح امروز در بازدید از بنادر شهید بهشتی و شهید کلانتری چابهار اظهارداشت: این سفر به دنبال سفر سال گذشته به کشور عمان است، دولت عمان بسیار ابراز علاقه می‌کند که از طریق ایران به آسیای میانه ترانزیت کالا داشته باشد.
غلامرضا انصاری اضافه کرد: بر این اساس طی سفری مسئولانشان به تهران و مذاکراتی که با رئیس جمهور و وزیر امور خارجه انجام شد، مقرر شد موافقتنامه‌ای بین کشورهای ایران، عمان، قطر، ازبکستان و ترکمنستان برای ترانزیت کالا تنظیم شود که خوشبختانه این موافقتنامه‌ها امضاء و مورد موافقت وزاری امور خارجه کشورها قرار گرفت و هم‌اکنون از نظر قانونی بستر مناسبی برای ترانزیت کالا بین این پنج کشور ایجاد شده است.
دستیار ویژه اقتصادی وزارت امور خارجه بیان داشت: با توجه به اینکه یکی از ظرفیت‌های مورد بحث ما در این زمینه بندر چابهار است، هم‌اکنون بستر بسیار خوبی برای استفاده از ظرفیت‌های ترانزیتی آن فراهم شده است.
انصاری ادامه داد: اقدامات بسیار خوبی درزمینه طرح توسعه بندر شهید بهشتی انجام شده و کارهایی که سازمان منطقه آزاد و سازمان بنادر و دریانوردی انجام داده‌اند برهیچ کس پوشیده نیست اما ظرفیت این منطقه بسیار بالاتراز اقداماتی که صورت گرفته است.
وی افزود: بندر چابهار محل ورودی برای کالاهای کشورهای آسیای میانه و افغانستان است و برنامه‌هایی که برای آینده ارائه شد بسیار مناسب است و ما امیدواریم با کمک و همیاری یکدیگر هرچه سریعتر اهداف ترسیم شده را جامعه عمل بپوشانیم.
دستیار ویژه اقتصادی امور خارجه تصریح کرد: اگر بخواهیم برای بندر چابهار حساب باز کنیم باید فاز نخست را هرچه زودتر به نتیجه برسانیم زیرا با اتمام فاز نخست بندر چابهار، منطقه وارد حوزه اجرایی جدی‌تری خواهد شد.
وی با اشاره وضعیت فعلی راه‌آهن چابهار ـ زاهدان گفت: بحث تسریع در عملیاتی شدن راه‌آهن چابهار ـ زاهدان حمایت همه مسئولان و دست‌اندرکاران را می‌طلبد.
بازدید از منطقه آزاد تجاری ـ صنعتی چابهار و نشست با مسئولان منطقه از دیگر برنامه‌های دستیار ویژه اقتصادی وزارت امور خارجه و هیئت همراه در شهرستان چابهار است.
انتهای پیام