ایران، امارات ، عربستان و عمان در رتبه بندی جهانی

ارسال شده توسط admin در 10 سپتامبر, 2011 - 03:13

با همکاری اتاق ایران و مجمع جهانی اقتصاد؛ رتبه ایران در گزارش رقابت‌پذیری جهانی برای دومین سال متوالی اعلام گردید تازه‌ترین گزارش مجمع جهانی اقتصاد نشان می‌دهد که ایران رتبه 62 جهانی را از نظر رقابت‌پذیری در بین 142 کشور جهان به دست آورده که از این نظر نسبت به سال گذشته 7 پله صعود داشته است و در بین 21 کشور منطقه، ایران رتبه 10 ام را به خود اختصاص داده است.

به گزارش بخش اخبار گروه ایران عمان به نقل از روابط عمومی اتاق تهران، از سال 1979 میلادی تاکنون مجمع جهانی اقتصاد هر ساله گزارشی با عنوان گزارش رقابت‌پذیری جهانی را ارائه می‌کند که در آن کشورهای جهان از نظر میزان رقابت‌پذیری اقتصاد ملی رتبه ‌بندی می‌گردند.
 از سال 1387 تاکنون، اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران به عنوان همکار مجمع جهانی اقتصاد اقدام به مطالعه بنگاه‌های اقتصادی ایران در 3 بخش خدمات، کشاورزی و صنعت نمود تا مقدمات حضور ایران در گزارش رقابت‌پذیری جهانی را فراهم آورد.
 این مطالعه در 3 سال متوالی با نظرسنجی از مدیران بنگاه‌های اقتصادی فعال در تمام استان‌های کشور انجام گرفت.
 بر این اساس شاخص رقابت پذیری ایران در سال‌های 2010 و 2011 محاسبه گردید که در این سالها به ترتیب رتبه 69 و 62 جهانی به ایران اختصاص یافته است.
 در بین کشورهای منطقه قطر با کسب رتبه 14ام جهانی در صدر قرار دارد و پس از آن به ترتیب عربستان سعودی، رژیم صهیونیستی، امارات متحده عربی و عمان قرار دارند.
گفتنی است در این گزارش 5 کشور اول جهان از نظر رقابت‌پذیری، به‌ترتیب سوئیس، سنگاپور، سوئد، فنلاند و آمریکا بوده‌اند. محاسبه شاخص رقابت‌پذیری جهانی مبتنی بر آخرین تحقیقات نظری و تجربی است که در آن 112 متغیر مختلف مورد بررسی و سنجش قرار می‌گیرد.
انتهای پیام