هند و عمان واردات گاز از ایران را دنبال می کنند

ارسال شده توسط admin در 25 سپتامبر, 2011 - 21:31

حسین بیدارمغز با تشریح آخرین توافق ها و نتایج به دست آمده در مذاکرات صورت گرفته با کشورهای هند و عمان گفت: هم اکنون این مذاکرات به مراحل امیدوار کننده رسیده است. 

به گزارش بخش اخبار گروه ایران عمان به نقل از خبرگزاری اقتصادی ایران، مهندس حسین بیدارمغز گفت: هم اکنون کشور هند خواستار احداث خط لوله گازی دریایی از مسیر آب های بین المللی است؛ به طوری که دو طرف (ایران و هند) هیچ گونه حق ترانزیتی بابت انتقال گاز پرداخت نکنند.
همکاری گازی ایران، هند و عمان
سرپرست شرکت صادرات گاز ایران افزود: یکی دیگر از راهکارهای انتقال گاز به هند، احداث یک خط لوله از کشور عمان به هند است که گاز ایران با خط لوله دریایی در میانه راه به این خط لوله بپیوندد.
توافق سه جانبه ایران، عمان و کشور ثالث برای تجارت گاز
مهندس بیدار مغز درباره آخرین مذاکرات گازی با عمان گفت: این مذاکرات به مرحله امیدوارکننده ای رسیده است؛ به طوری که دو طرف برای اجرای تجارت گاز خود با یکی از کشورهای پیشرفته فعال در عرصه نفت و گاز به توافق هایی رسیده اند.
تبدیل گاز ایران به ال.ان.جی در عمان
وی با یادآوری این که هم اکنون کارخانه ال.ان.جی موجود در کشور عمان به دلیل نبود خوراک با نیمی از ظرفیت خود کار می کند، گفت: بر اساس توافق سه جانبه میان ایران، عمان و کشور ثالث، کشور ما با فروش گاز به عمان، گاز مورد نیاز برای پروژه مایع سازی این کشور را تامین می کند و در کشور ثالث پس از انجام مرحله فرآوری و تولید محصول به نیاز انرژی خود می رسد، ضمن آن که ایران نیز گاز خود را فروخته است.
 مهندس جواد اوجی، معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران، پیش از این در گفت و گو با خبرنگار شانا از انعقاد قرارداد صادرات گاز به کشور عمان تا پایان امسال خبر داده و گفته بود: این گاز به وسیله خط لوله دریایی به این کشور ارسال می شود.
وی با یادآوری این که در گذشته مذاکرات درباره صادرات گاز به کشور عمان در زمینه های قیمت و فنی به بن بست رسیده بود، گفت: خوشبختانه این مذاکرات از چندی پیش دوباره آغاز شده است و تاکنون دو طرف به توافق های خوبی رسیده اند.
اوجی با بیان این که راه اندازی و تزریق گاز به خط لوله سراسری هفتم گاز تا منطقه ایرانشهر انجام شده است، گفت: بر اساس برنامه ریزی، با احداث ادامه این خط لوله، حد فاصل منطقه چابهار و مرز کشور پاکستان، از این خط لوله انشعاب گرفته و از مسیر دریای عمان به کشور عمان گاز ارسال خواهد شد.
معاون وزیر نفت در امور گاز تاکید کرد: تا پایان امسال یا در نهایت سال آینده قرارداد صادرات گاز به کشور عمان منعقد خواهد شد.
انتهای پیام