سردبیر القدس العربی در موسسه مطبوعاتی عمان: دروازه های نوظهور رسانه های عربی در حال گشایش است

ارسال شده توسط admin در 10 ژانویه, 2012 - 16:09

سردبیر القدس العربی بیان کرد: رسانه های عربی به دنبال استفاده ی هرچه بیشتر از توانمندی های خود در ایجاد تحول و تاثیرگذاری بر زندگی سیاسی اعراب که در 50 سال گذشته همواره از طرف سازمان ها و سیستم های سیاسی کنترل می شده اند هستند.

 

به گزارش پایگاه ایران عمان، "عبدالبری اتوان" که در موسسه ی مطبوعاتی، انتشاراتی و تبلیغاتی عمان درباره ی تاثیرگذاری رسانه ها در قیام های اخیر در سرزمین های عربی سخن می گفت، خاطرنشان کرد: رقابت ها و مشکلات مطبوعاتی در این قیام ها باعث کم رنگ تر شدن تاثیر رسانه های مکتوب و پررنگ شدن هرچه بیشتر فعالیت رسانه های دیجیتالی شد.

 

اتوان در سخنرانی خود درباره ی گسترش و توسعه ی منطقه ای در طول 30 سال سابقه ی کاری خود صحبت کرد. در این گردهمایی، اعضای انجمن روزنامه نگاران، روشنفکران، صاحب منصبان و مردم علاقه مند حضور داشتند که آنان مسائل منطقه ای و بین المللی را محور اصلی سخنان خود قرار دادند.

 

اتوان افزود: رسانه های عربی احترام بیش از پیشی را در عرصه ی سیاسی از آن خود کردند. در ادامه اتوان درباره ی دلایلی که پنج کشور عربی را به سوی انقلاب کشاند و تغییراتی را در سیستم سیاسی آن کشورها ایجاد کرد صحبت کرد.

 

به گفته ی اتوان، اعراب به خیابان ها آمدند تا از جایگاه خود حمایت کنند و خواسته هایشان مبنی بر داشتن آزادی را به گوش سردمداران کشورهایشان برسانند. به دلیل طبیعت خودجوش این قیام ها، نتیجه ی بدست آمده رسانه ها را دچار سردرگمی کرد. این سردرگمی سردمداران رژیم های سیاسی را نیز به دنبال داشت و آن ها را دست پاچه و نگران کرد و راه را برای آگاهی هر چه بیشتر هموار نمود.

 

نکته ی دیگری که اتوان به آن اشاره کرد نقش رسانه های مکتوب در دنیای امروز است. به گفته ی وی رسانه های مکتوب در حال از دست دادن 5 تا 10 درصدی فروش سالانه ی خود می باشند و این تنها به دلیل فشارهای رقابتی زیادی است که از طرف رسانه های دیجیتال به رسانه های مکتوب وارد می شود.

وی ادامه داد: این رسانه ها که به میزبانی سایت های مختلف به انتشار اخبار ادامه می دهند به وسیله ی عرصه های جدیدتری همچون تویتر، فیس بوک و سایت های دیگر نیزپشتیبانی می شوند. هزینه ی بالای چاپ و استخدام سردبیرهای متخصص و کارآمد در مطبوعات ، باعث کم توجهی به این رسانه ها و رویاوردن به رسانه های آنلاین شده است.

انتهای پیام