افزایش تولید نفت خام عمان در دسامبر گذشته

ارسال شده توسط admin در 17 ژانویه, 2012 - 02:42

وزارت نفت و گاز عمان در گزارش ماهانه خود اعلام کرد: تولید نفت و میعانات گازی عمان در ماه دسامبر با هفت درصد افزایش به میانگین 894 هزار و 664 بشکه در روز رسید. 

به گزارش پایگاه ایران عمان به نقل از اکو نیوز، بر پایه این گزارش، مجموع صادرات نفت خام عمان در دسامبر 2011 به میانگین روزانه 763 هزار و 453 بشکه رسید. 
عمان بخش عمده نفت خام خود را روانه بازارهای آسیایی کرده است، در دوره مورد بررسی چین مقام نخست وارد کنندگان نفت از عمان را به خود اختصاص داد؛ به طوری که 49.94 درصد از مجموع فروش نفت این کشور تولید کننده غیر عضو اوپک شامل شد. 
با توجه به تحولات بازار نفت خام در ماه دسامبر، قیمت جهانی میانگین 97 تا 110 دلار برای هر بشکه در نوسان بوده است. 
میانگین بهای نفت خام آمریکا در دسامبر 2011 به 98 دلار و 58 سنت برای هر بشکه رسید و میانگین بهای سبد نفت خام برنت 107 دلار و 65 سنت برای هر بشکه بود. 
این گزارش نشان می دهد بحران بدهی های اروپا قیمت های جهانی نفت خام در ماه دسامبر را تحت تاثیر قرار داده و به دنبال این تحولات قیمت نفت افزایش یافته است. 
بر اساس این گزارش، میانگین بهای نفت خام عمان برای تحویل به مشتریان در فوریه 2012 به 107 دلار و 41 سنت برای هر بشکه رسید. 
عمان، یکی از تولیدکنندگان کوچک غیرعضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در حوزه خلیج فارس به شمار می آید، اما بهای نفت خام صادراتی این کشور، شاخصی برای حدود 12 میلیون بشکه نفتی است که از کشورهای عمده صادرکننده نفت در حاشیه خلیج فارس به آسیا صادر می شود. 
آمارهای دولت عمان حاکی از آن است که 60 درصد از درآمدهای این کشور از محل فروش نفت تامین می شود؛ این در حالی است که بیشتر میدان های نفتی عمان هم اکنون به نیمه دوم عمر خود یا وارد شده اند یا در آستانه ورود به آن هستند.
انتهای پیام