پیشنهاد تهران برای تعیین عمان به عنوان حافظ منافع ایران در انگلیس

ارسال شده توسط admin در 27 ژوئن, 2012 - 19:39

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی از حضور وزیر امور خارجه کشورمان به مجلس در هفته آینده و برای ارائه پاره ای توضیحات در خصوص دیدار با همتای انگلیسی خبر داد.

 

به گزارش پایگاه ایران عمان، علاءالدین بروجردی در گفتگو با خبرنگار پارلمانی زندگی اذعان داشت: دلایل دیدار صالحی وزیر امور خارجه کشورمان با همتای انگلیسی را قشقاوی و عراقچی معاونین وزیر توضیح داده اند که علت حضور این دو در کمیسیون غیبت صالحی در کشور بود.

 

وی ادامه داد: صالحی این هفته نیز خارج از کشور است و امکان حضور در کمیسیون و توضیح در خصوص دیدار با وزیر خارجه انگلستان را ندارد اما هفته آینده به کمیسیون امنیت ملی آمده و در خصوص این موضوع نیز دلایل خود را عنوان خواهد کرد.

 

بروجردی با اشاره به دلایل عنوان شده از سوی قشقاوی اذعان داشت: قشقاوی عنوان کرد دلیل این دیدار درخواست انگلیس از طریق یک نفر سوم بوده است. چراکه وزیر خارجه انگلستان خواستار دیدار با صالحی بوده و از طریق نفر سومی این درخواست را عنوان کرده است.

 

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی تصریح کرد: انگیزه صالحی از انجام این ملاقات حل مشکلات هزاران ایرانی بوده که در انگلیس زندگی می کنند و به این کشور رفت و آمد دارند.

 

وی در پاسخ به این سوال که آیا مجلس سال گذشته قانون کاهش روابط سیاسی با انگلیس را تصویب نکرده بود گفت: مجلس درخواست کاهش روابط از سفیر به کاردار را داشت یعنی رابطه رسمی وجود دارد و دو وزیر می توانند یکدیگر را ملاقات کنند.

 

بروجردی در خصوص اینکه چرا این قانون با قوت تصویب و اجرا نشد گفت: پیشنهاد کاهش روابط سیاسی با انگلیس مسیر خودش را طی کرد و به هیات رئیسه رفت. اما نوبت این طرح نرسید و ما نیز به خاطر شیطنت انگلیس در آن برهه زمانی این طرح را به صورت طرح کاهش روابط از سفیر به کاردار مصوب کردیم.

 

وی همچنین در خصوص محورهای اصلی صحبت صالحی با هیگ گفت: در این ملاقات درباره مشکلات ایرانیان مفصل صحبت کردند و عنوان شده که مسائل ایرانیان باید به نحوی حل شود. از سویی پیشنهاد انگلیس ها ایجاد دفتر حفاظت منافع در سوئیس است اما ایران با کشور عمان موافق است.

گفتنی است پیش از این نیز مقامات انگلیس پیشنهاداتی مبنی بر ایجاد دفتر حفاظت منافع در سفارت سوئد را ارائه کرده بودند.

انتهای پیام