راه اندازی ایستگاه پایش آلاینده های خلیج فارس و دریای عمان در جزیره هرمز

ارسال شده توسط admin در 2 July, 2012 - 03:36

عاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست گفت : راه اندازی ایستگاه پایش لحظه ای آلاینده های آب خلیج فارس و دریای عمان سال آینده در جزیره هرمز در برنامه است.

به گزارش پایگاه ایران عمان به نقل از مانا ، عبدالرضا کرباسی گفت: این ایستگاه را سازمان منطقه ای حفاظت از محیط زیست دریایی (راپمی) و با هزینه 1.5 میلیون دلاری به منظور پایش آلاینده های آب این دو دریا و بررسی مواردی چون میزان تبادل آب بین این دو دریا،تاثیر پذیری خلیج فارس از دریای عمان و دیگر موضوع های مرتبط با وضع آب این دو دریا در این جزیره راه اندازی می کند.
وی گفت : نتایج و داده های این ایستگاه بصورت لحظه ای و آنلاین در اختیار هشت کشور عضو راپمی قرار می گیرد.
کرابسی درباره مرکز تنوع زیستی راپمی نیز که قرار بود در جزیره هرمز راه اندازی شود ، گفت: این موضوع به دلایلی هنوز محقق نشده است.
 
* آنچه که راپمی باید انجام دهد
 
این مقام مسئول در سازمان حفاظت محیط زیست درباره اقدامات راپمی گفت: در چند سال گذشته اقدامات این سازمان بیشتر معطوف به مطالعات و برگزاری دوره ای آموزشی بوده که اجرایی نشده و نتوانسته است تاثیر گذاری لازم را در بهبود وضعیت محیط زیست این منطقه داشته باشد.
کرباسی افزود : با توجه به شناختی که سال های گذشته و از طریق این مطالعات از وضعیت محیط زیست دریایی خلیج فارس و دریای عمان حاصل شده است انتظار می رود این سازمان که قدمتی بیش از 30 دارد از قالب تئوری خارج و به سمت پروژه های عملیاتی و اجرایی هدایت شود.
معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه راپمی باید به عنوان یک کاتالیزور بین هشت کشور عضو این سازمان عمل کند ، اظهار داشت: این سازمان باید جلسات مشترکی را میان کشورهای عضو برگزار کند و با شناسایی چالش های اصلی زیست محیطی خلیج فارس و دریای عمان و همچنین تخصیص منابع ، اقدامات عملی مورد نیاز را در این زمینه انجام دهد.
وی افزود: البته این سازمان دستاوردهای قابل توجهی در زمینه پروژه های مطالعاتی،تصویب پروتکل های کنوانسیون کویت و همچنین برگزاری دوره های آموزشی داشته است.
خلیج فارس و دریای عمان یکی از مهمترین مناطق استراتژیک جهان به شمار می آید که حفاظت از این اکوسیستم دریایی حساس در برابر آلودگی های ناشی از منابع واقع در خشکی و دریا به ویژه فعالیت های نفتی ، توسعه برنامه های اکتشاف و استخراج نفت و همچنین تردد نفتکش ها، از اهمیت زیادی برای کشورهای منطقه و جهان برخوردار است.
سازمان منطقه ای حفاظت از محیط زیست دریایی (راپمی) که مقر آن در کویت است ، تاکنون به تهیه چهار پروتکل مربوط به کنوانسیون کویت( کنوانسیون منطقه ای حفاظت از محیط زیست دریایی خلیج فارس و دریای عمان ) در زمینه های مختلف اقدام کرده است.
این پروتکلها به این شرح است :
• همکاری منطقه ای برای مبارزه با آلودگی ناشی از نفت و سایر مواد مضر در موارد اضطراری
• کنترل آلودگی دریایی ناشی از اکتشاف و استخراج از فلات قاره
• حمایت از محیط زیست دریایی در برابر منابع آلودگی مستقر در خشکی
• کنترل انتقالات برون مرزی مواد زائد خطرناک و دیگر ضایعات در دریا
• حفاظت از تنوع زیستی و ایجاد منطقه حفاظت شده دریایی.
 
ایران، امارات متحده عربی، بحرین، عراق، کویت، عمان، قطر و عربستان؛ هشت کشور عضو سازمان راپمی هستند.
انتهای پیام