وزیر خارجه عمان: روابط تهران - ریاض نیاز به میانجی ندارد

ارسال شده توسط admin در 21 آوریل, 2014 - 09:54

وزیر امور خارجه عمان گفت که روابط تهران و ریاض نیاز به میانجگیری ندارد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ایران عمان (IranOman.com) به نقل از خبرگزاری ایسنا، یوسف بن علوی در بخش دوم گفت‌وگوی خود با روزنامه الحیات چاپ لندن که امروز منتشر شده، درباره روابط تهران مسقط گفت که روابط مستحکم میان دو کشور، روابطی تاریخی است اگرچه به لحاظ روابط و منافع مادی میزان (مبادلات دو کشور) در مقایسه با سایر کشورهای حوزه خلیج (‌فارس) بسیار کمتر است.

وی درباره میانجگیری مسقط بین تهران و ریاض گفت: فکر نمی‌کنم که این مساله نیاز به میانجگیری داشته باشد.

بن علوی در خصوص مخالفت عربستان با درخواست چندباره وزیر امور خارجه ایران جهت سفر به ریاض نیز بیان کرد: این مساله بنا بر دلایل قابل توجه و شناخته شده است.

وزیر امور خارجه عمان همچنین در پاسخ به این سوال که آیا شما در ایجاد ثبات منطقه‌ای بین عربستان و ایران نقش میانجی را ندارید؟ گفت: اصل میانجگیری یعنی شما دلال بازار هستید و باید در راستای سیستمی که از سوی همه طرف‌ها مورد قبول است، عمل کنید. این مسئله زمانی که طرف‌ها بتوانند نقش شما را درک کنند قابل قبول است و شما مثل یک دلالی که حرفی را از اینجا و آنجا منتقل کند، نیستید. اما مطمئنا این مسئله جزو مسائل مهم و مورد توجه ما است که این منطقه در توافق و ثبات میان کشورهایش به سر ببرد.

وی درباره چگونگی نزدیک کردن دیدگاه‌های میان تهران- ریاض اظهار کرد: در اینجا این سوال مطرح است که آیا آمادگی از سوی طرفینی که با یکدیگر اختلاف دارند وجود دارد؟ معتقدم برخی از این اختلافات شخصی است و ارتباطی به منافع قابل توجهی که می‌تواند به طور مثال برای آن‌ها 10 درصد و برای من 20 درصد باشد، ندارد. مسائل با این مفهومی که گفته می‌شوند، نیستند.

وزیر امور خارجه عمان در پاسخ به این سوال شما یک دیپلمات کهنه‌کار به شمار می‌روید آیا به نظر شما روی آوردن عمان به ایران از روی ترس از برادارانش در بین کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس بوده است، بیان کرد: ما و ایرانی‌ها همسایه هستیم؛ مثل دیگر برادرانمان در کویت،‌ قطر،‌ عربستان، بحرین و امارات البته آنها هم همسایگان ایران هستند. اگر شما درباره منافع مادی بین ما و ایران می‌پرسید باید بگویم که به لحاظ تجاری و سرمایه‌گذاری ما در حد کمتری هستیم اما اگر که به لحاظ سیاسی سوال کنید ما در حد بالاتری هستیم؛ چرا که روابط بین ایران وعمان روابط عمیق تاریخی است که دارای فراز و نشیب‌هایی است و این تاریخ است که در خصوص رفتارهای ما با این کشور و هم‌چنین رفتارهای آنها با ما داوری و قضاوت می‌کند. البته از این مسئله، همه ما می‌توانیم استفاده کنیم پس همه ما خواهان آن هستیم. هم‌چنین ایران کشور بزرگی است و باید وضعیت را به گونه‌ای کنیم که براساس منافع‌مان باشد.

بن علوی در پاسخ به ادعاهای یمن مبنی بر اینکه پادشاهی عمان گاهی گذرگاه آبی برای ایران بر روی دریای عرب به منظور انتقال سلاح به بوسنی‌ها فراهم می‌کند، گفت: این مسئله عاقلانه نیست چرا که این گذرگاه‌ها تحت کنترل یک کشور نیست؛ ما پاسخ این ادعاها را ندادیم چرا که نمی‌خواهیم درباره سخنان بی‌پایه و اساس ورود پیدا کنیم و اگر که از سوی مقامات رسمی چیزی در اختیار ما قرار نگیرد وارد جدال‌های بی‌اساس نمی‌شویم.

وی درباره سخنانی که در خصوص میانجگیری عمان درخصوص نزدیک کردن دیدگاه‌های تهران - صنعا برای آزادی زندانیان حزب‌الله لبنان گفته شده، بیان کرد: این مسئله نادرست است؛ بعضی افراد این جور مسائل را از روی سنایورهای ویژه‌ای که تهیه کرده بودند، مطرح کردند.

بن علوی در پاسخ به این سوال که شما در گفت‌وگوی قبلی‌تان گفتید که تهران در سوریه منافعی دارد و حضور آن در این کشور به حکم آن منافع است آیا به نظر شما حضور ایران در سوریه امری ممکن و قابل قبول است؟ اظهار کرد: ما از نقش منافع دو طرف صحبت نمی‌کنیم. منافع در مرحله بحران وجود ندارد بلکه در طول زمان هستند. این کشور در قتل افراد شرکت ندارد؛ بلکه در بحران و در جنگ داخلی شرکت دارد جنگی که طرف‌های خارجی زیادی در آن حضور دارند و آیا این به این معنا است که چچنی‌ها می‌توانند وارد سوریه شوند و بجگند اما ایران نه؟ این اشتباه است اما چرا همه اینها به وجود آمده است؟ در اینجا ما در خصوص اهمیت حل این مشکل صحبت می‌کنیم. راه‌حل در این نیست که به آنها بگویم از آنجا خارج شوند؛ چرا که از آنجا خارج نخواهند شد. ما درباره اهمیت ایجاد راه‌حل‌های سیاسی صحبت می‌کنیم.
انتهای پیام