وزیر خارجه عمان: دشمنی با ایران به نفع هیچ کس نیست

ارسال شده توسط admin در 10 نوامبر, 2014 - 02:14

وزیر خارجه عمان در مصاحبه با روزنامه الشرق الاوسط چاپ لندن گفت: تلاش می کنیم روابط میان ایران و عربستان سعودی نزدیک شود و دو طرف از این اقدام استقبال می کنند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ایران عمان (IranOman.com) به نقل از عصرایران، یوسف بن علوی درباره نشست سه گانه وزیران خارجه ایران و آمریکا و اشتون در مسقط هم گفت: این اقدام با توافق میان سه طرف برای میزبانی عمان از این نشست انجام شد و سلطان نشین عمان هم از این اقدام حمایت کرد.

بن علوی افزود: بخش اعظم اختلافات کشورهای جنوب خلیج فارس با ایران به دلیل تفاوت دیدگاه ها درباره مسائل منطقه ای است.

وزیر خارجه عمان ادامه داد: به سود کسی نیست که کشورهای عربی در جنوب خلیج فارس بر دشمنی با ایران متمرکز شوند. در این موقعیت زمانی، دشمنی با ایران هزینه های زیادی دارد.

او درباره نقش عمان در بهبود روابط میان ریاض و تهران گفت: با استقبال عربستان سعودی در این مسیر گام برمی داریم اما هر چیزی در زمان خود انجام می شود. ایران هم برای این موضوع تمایل دارد. این نظر وجود دارد که آینده این منطقه باید در حسن همجواری باشد و حسن همجواری هم نیازمند سازماندهی منافع است.

وزیر خارجه عمان ادامه داد: ایرانی ها این موضوع را درک کرده اند که قدرت های جهانی اجازه نمی دهند ایران بمب اتمی بسازد. ایرانی ها می گویند ما بمب اتمی نمی سازیم و به قرآن هم قسم می خورند که چنین کاری نمی کنند این موضوع پایان یافته و قابل درک است. تنها مسئله تاسیسات هسته ای است که برای تولید برق ساخته می شوند.

او در پاسخ به سؤال خبرنگار درباره اینکه ایران هم اکنون در بحرین، یمن، سوریه، عراق دخالت می کند گفت: دخالت در دیگر کشورها امروز مباح است و قوانین بین المللی نیز آن را محکوم نمی کند. زرنگی در چگونگی تعامل با این دخالت هاست. ما در جهانی هستیم که باید قادر به تعامل با انواع دخالت باشیم. هیچ کس نمی تواند بگوید که این اقدام برای تو حرام و برای دیگران حلال است. او خود دخالت می کند و تو را از انجام دادن آن خودداری می کند.

وی درباره وضعیت جسمی سلطان قابوس، سلطان عمان و نگرانی ها درباره انتقال قدرت در این کشور گفت: حال سلطان قابوس خوب است. سیستم و ابزار شفافی برای انتخاب جانشین سلطان وجود دارد.

انتهای پیام