تلاش عمان و کویت برای بهبود روابط ایران و عربستان

ارسال شده توسط admin در 12 دسامبر, 2014 - 12:47

رئیس کمیسیون حقوق بشر پارلمان کویت در گفت‌وگو با فارس از احتمال آغاز تلاش ها برای میانجیگری برای بهبود روابط ایران و عربستان خبر داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ایران عمان (IranOman.com)، «عبدالحمید عباس دشتی» رئیس کمیسیون حقوق بشر پارلمان کویت در حاشیه اجلاس جهان علیه خشونت و افراطی‌گری در تهران در گفت‌وگو با فارس، گفت که به نظر می‌رسد تلاش‌های منطقه‌ای برای بهبود روابط ایران و عربستان آغاز شده است.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر احتمال میانجیگری کویت برای ایجاد بهبود روابط ایران و عربستان گفت: با توجه به روابط حسنه‌ سلطان قابوس پادشاه عمان با ایران دارد و به عنوان کشور و دوست برادر عربستان و امیر کویت می‌توانند نقش موثری در ایجاد نزدیکی میان تهران و ریاض ایفا کند و به نظر می‌رسد تلاش برای ایجاد این نزدیکی‌ها را آغاز کرده‌اند.

وی همچنین درباره نقش ایران در مبارزه با تروریسم گفت: جمهوری اسلامی همواره آماده همکاری و ایجاد وحدت در منطقه و کشورهای عربی منطقه بوده و با وجود تلاش‌های آمریکایی و اسرائیلی برای شکست محور مقاومت ایران همواره از محور مقاومت که توانسته اسرائیل را شکست دهد حمایت کرده است.

وی افزود: از سوی دیگر اقدامات عربستان از طریق کمک مالی و تسلیحاتی به گروه‌های تروریسم و ارسال شبه نظامیان به سوریه دخالتی فتنه انگیز به شمار می‌آید و امیدواریم که این کشور و دیگر کشورها اقدامات مشابه را متوقف کنند.

دشتی تأکید کرد که ایران قدرتی منطقه‌ای است و دنیا با وجود این کشور به عنوان یک قدرت بزرگ منطقه‌ای کنار آماده‌ و این کشور نقش برجسته‌ای در منطقه دارد، از سوی دیگر عربستان نیز با توجه به اهمیتش در میان کشورهای عربی به دنبال ابراز قدرت خود است.

رئیس کمیته حقوق بشر پارلمان کویت در پاسخ به سوالی درباره تلاش‌های عربستان برای ارسال نیروی زمینی به خاک عراق و سوریه و افزایش نفوذ نظامی این کشور در کشورهای عربی مانند بحرین و نیروهای سپر جزیره گفت: بعید نیست که برخی کشورها این درخواست‌ها را داشته باشند اما عراق و سوریه جزء کشورهایی هستند که از تمامیت ارضی برخوردارند و زمانی که آمریکا ائتلافی برای مبارزه با داعش را تشکیل داد پیام روشنی به این ائتلاف دادند که اجازه حضور نظامی زمینی به این ائتلاف در خاک عراق و سوریه را نخواهند داد زیرا مردم این کشورها می‌توانند از خود دفاع کنند و همین مسأله نیز روند اشغال عراق و سوریه را به تأخیر انداخته است.

وی افزود: بنابراین به نظر من درخواست برای اقدام نظامی زمینی در خاک عراق و با سوریه بیشتر درخواستی برای خودکشی و بدتر کردن شرایط و بحران زایی بی ثمر در منطقه است و امیدواریم که این درخواست به نتیجه نرسد.

دشتی از سوی دیگر در پاسخ به سوالی درباره نتایج نشست کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس که روز سه شنبه (دیروز) در دوحه آغاز به کار کرد گفت: برگزاری سر موقع نشست کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس به لطف میانجیگری امیر کویت برای حل و فصل اختلاف‌های برخی کشورهای عضو صورت گرفته است.

دشتی افزود که مردم کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس امیدوارند که آشتی کشورهای عضو شورای همکاری تأثیر مثبتی بر روند زندگی آنها بگذارد و به ایجاد امنیت در منطقه خاورمیانه به ویژه برای همسایگان کشورهای عربی عضو شورای همکاری خلیج فارس از جمله ایران و عراق منجر شود.

وی همچنین ابراز امیدواری کرد مردم کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس از حقوق اولیه خود که در سراسر جهان به رسمیت شناخته شده بهره مند شوند و حاکمان عربی نیز به تعهدات بین المللی حقوق بشر بپیوندند.

اجلاس بین‌المللی جهان علیه خشونت و افراطی‌گری از روز سه شنبه (۱۷ آذرماه) آغاز شده و امروز چهارشنبه، با حضور سران و مقامات برجسته کشورهای منطقه از جمله «ابراهیم جعفری» وزیر خارجه عراق، «ولید المعلم» وزیر خارجه سوریه به پایان رسید.

انتهای پیام