آمریکا یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار اموال ایران را پس می‌دهد

ارسال شده توسط admin در 18 ژانویه, 2016 - 00:43

وزارت خارجه آمریکا اعلام کرده است که ایران و آمریکا پرونده‌ای قدیمی را که در یک محکمه‌ داوری در لاهه در جریان بوده، حل و فصل کرده‌اند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ایران عمان (IranOman.com) به نقل از بی بی سی، جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا یکشنبه ۱۷ ژانویه (۲۷ دی) در بیانیه‌ای اعلام کرد که این کشور ۴۰۰ میلیون دلار از دارایی‌های ایران را که قبل از قطع رابطه دو کشور در حسابی امانی در آمریکا نگهداری می‌شده، به همراه سود آن آزاد می‌کند.

بنا بر اعلام وزارت خارجه آمریکا سودی که در طی ده‌ها سال به این دارایی‌های مسدودشده تعلق گرفته، حدود یک میلیارد و سیصد میلیون دلار است که همراه اصل پول به ایران بازگردانده می‌شود.

این دارایی‌ها قبل از قطع رابطه دو کشور با هدف خرید تجهیزات به آمریکا منتقل شده بود.

وزارت خارجه آمریکا گفته است که تفاهم بر سر این دارایی‌ها بعد از یک رشته گفت‌وگوهای "دوجانبه و سازنده" به دست آمده و این توافق حقوقی را در راستای منافع آمریکا ارزیابی کرده است.

در این بیانیه همچنین گفته شده است که تمام ۴۷۰۰ پرونده دعواهای خصوصی آمریکا عیله ایران که از سال ۱۹۸۱ در محکمه داوری لاهه مطرح شده بود در ۲۰ سال اول حل شد و از این طریق مبلغی معادل دو و نیم میلیارد دلار به افراد و شرکت‌های آمریکایی رسید.

انتهای پیام