خطوط منظم کشتیرانی ایران - عمان راه اندازی شد

ارسال شده توسط admin در 13 فوریه, 2016 - 01:30

مدیرکل دفتر خدمات بازرگانی سازمان توسعه تجارت با بیان اینکه این سازمان دومین یارانه حمل و نقل را به بنادر جنوبی اختصاص داد، گفت: بخشی از یارانه 500 میلیارد ریالی راه اندازی خطوط منظم کشتیرانی ایران از بندرشهید رجایی به بندر صحار عمان تخصیص یافت .
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ایران عمان (IranOman.com)، فرهاد نوری افزود: شرکت کشتیرانی خدری جهان دریا، در ازای دریافت بخشی از هزینه های خود به صورت یارانه از این سازمان، طی توافقی متعهد شده است از 15 بهمن ماه امسال به مدت یک سال، خطوط منظم کشتیرانی از بندر شهید رجایی را به مقصد بندر صحار عمان راه اندازی کند.

به گفته نوری، براساس این توافق در شش ماه نخست، هر 15 روز (یکم و پانزدهم هر ماه) و در شش ماهه دوم هر 10 روز (یکم، دهم و بیستم هر ماه) یک سفر به صورت منظم و بدون وقفه به صحار صورت خواهد گرفت.
وی خاطرنشان کرد: خطوط منظم کشتیرانی جنوب در حالی مورد بهره برداری قرار گرفته است که پیش از این نیز سازمان توسعه تجارت با اختصاص یارانه حمل و نقل، کاهش هزینه های لجستیک را در دستور کار خود قرار داده بود؛ از همین رو در خرداد ماه امسال همزمان با تشدید تحریم های بین المللی علیه روسیه و به منظور سهم خواهی از بازار این کشور و رونق بخشی به صادرات ایران، تفاهم نامه ای با کشتیرانی دریای خزر منعقد شد تا از بنادر شمالی کشور، خطوط منظم دریایی به مقصد آستاراخان روسیه و اکتائو قزاقستان راه اندازی شود.
نوری درباره یارانه خطوط منظم کشتیرانی جنوب نیز گفت: سازمان توسعه تجارت از محل اعتبار 500 میلیارد ریالی و به منظور توسعه صادرات غیرنفتی در بخش زیرساخت های نرم، یارانه های حمل و نقل را پرداخت می کند، بدین ترتیب در شش ماهه اول به ازای هر سفر 15 هزار دلار و در شش ماهه دوم به ازای هر سفر 13 هزار دلار به عنوان یارانه به این شرکت کشتیرانی، پرداخت خواهد کرد و این شرکت نیز متعهد می شود کرایه حمل دریایی را 15 درصد کمتر از حداقل نرخ تعرفه های حمل دیگر شرکت های کشتیرانی در این مسیر تعیین کند.
مدیرکل دفتر خدمات بازرگانی سازمان توسعه تجارت در مورد اختیارات این سازمان در تکمیل ظرفیت چارتر شده نیز اظهار داشت: سازمان مجاز است پس از تکمیل 50 درصد ظرفیت توسط خط کشتیرانی، از محل 50 درصد ظرفیت چارتر شده، صادرکنندگان را برای اعمال تخفیف هزینه های حمل معرفی کند و خط کشتیرانی نیز متعهد به اعمال تخفیف های تعیین شده خواهد بود.
نوری خاطرنشان کرد: خط کشتیرانی ملزم است به منظور کمک به صادرکنندگان، مدت زمان معافیت کانتینر در اختیار صاحب کالا را از زمان تحویل سند تا برگشت مجدد به نماینده کشتیرانی (free time) هم در مبدا و هم در مقصد، 10 روز در نظر بگیرد.
به گفته نوری، خطوط منظم کشتیرانی جنوب، با ظرفیت 96TEU و با قابلیت حمل کانتینر یخچالدار، غیر یخچالی و فله فعالیت خواهند کرد.
رئیس هیات مدیره شرکت کشتیرانی خدری جهان دریا نیز در این خصوص گفت: عمانی ها از دیرباز اعتقاد قلبی به تجارت با مردم ایران دارند و از کالاهای ایرانی استقبال می کنند اما به دلیل نبود زیرساخت های لازم که یکی از آنها خط مستقیم کشتیرانی بین ایران و عمان بود، تجار ایرانی در صادرات کالا به این کشور حاشیه دریای عمان چندان موفق نبودند.
عبدالحسین خدری افزود: با توجه به تمایل عمانی ها برای تجارت با ایران و افق دیدی که ما برای روابط تجاری تهران و مسقط پیش بینی می کنیم از خردادماه امسال خط کشتیرانی خود را در این مسیر فعال شده و روند تعاملات دو کشور هر روز بهتر می شود ، اکنون با مشارکت سازمان توسعه تجارت، این خطوط با یارانه حمل و نقل برای صادرکنندگان و با برنامه منظمی به سوی عمان حرکت خواهند کرد.
خدری با تاکید بر اینکه بازار عمان، فرصت مناسبی برای تجار ایرانی است، اظهار داشت: هیات های تجاری خوبی از ایران به عمان نمی روند و تجار ایرانی هنوز به درک درستی از بازار عمان دست نیافته اند از این رو این بازار هیچ گاه به نحو احسن مورد استفاده ایرانی ها قرار نگرفته است.
وی اضافه کرد: عمان می تواند کشورهای شرق قاره آفریقا را تامین کند و برای تهیه کالا، ایران قادر خواهد بود تولیدکننده کالاهای مورد نظر باشد اما به شرط آنکه زیرساخت ها فراهم و روابط تجاری دو کشور گسترش یابد.
یارانه حمل و نقل صادراتی در راستای اهداف وزارت صنعت، معدن و تجارت مبنی بر تسهیل تجارت، توسعه صادرات و رفع موانع و مشکلات حمل دریایی کالاهای کشورمان اختصاص یافته است که موفقیت آن بیش از هر چیز در گرو شناخت ظرفیت تجاری عمان و استفاده حداکثری تجار و بازرگانان ایرانی از این خطوط منظم است.
نزدیکی بندر صحار عمان به آبراه بین المللی تنگه هرمز این بندر را به رقیبی برای بنادر امارات متحده عربی تبدیل کرده است؛ پیش از راه اندازی خط منظم کشتیرانی جنوب، کالاهای ایرانی به طور غیرمستقیم و از طریق کشورهای حاشیه خلیج فارس وارد عمان می شد؛ اما اکنون این اقدام می تواند اقدامی موثر در کاهش تجارت با کشورهای حاشیه خلیج فارس و همچنین نقش آفرینی ایران برای اتصال کشورهای CIS (مستقل مشترک المنافع) به آب های آزاد جنوب باشد.

انتهای پیام