مسیر خط لوله صادرات گاز ایران به عمان عوض شد

ارسال شده توسط admin در 12 اوت, 2016 - 16:05

وزیر نفت و گاز عمان اعلام کرد که مسیر و طراحی خط لوله انتقال گاز ایران به عمان تغییر می کند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ایران عمان (IranOman.com)، خبرگزاری رویترز به نقل از  محمد بن حامد الرمحی، وزیر نفت و گاز عمان اعلام کرد که تهران و مسقط توافق کرده‌اند مسیر و طراحی خط لوله زیردریایی صادرات گاز ایران- عمان را با هدف عبور نکردن از آبهای سرزمینی امارات، تغییر دهند.

خط لوله صادرات گاز ایران به عمان قرار است گاز ایران را به مشتریان عمانی و همچنین تاسیسات ال ان جی این کشور انتقال دهد، حجم سرمایه گذاری ٢ طرف در اجرای این طرح برابر خواهد بود.

وزیر نفت و گاز عمان گفت: خطوط لوله انتقال گاز ایران به عمان به جای عبور از عمق ٣٠٠ متری، از عمق نزدیک به ١٠٠٠ متری عبور خواهد کرد و به این ترتیب بدون عبور از آبهای سرزمینی امارات، مسافت آن نیز اندکی کوتاهترخواهد شد.

الرمحی به دلیل مخالفت با عبور خط لوله از مسیر آبهای سرزمینی امارات اشاره ای نکرد.

مقام های عمانی و اماراتی درباره عبور خط لوله صادرات گاز ایران به عمان از آبهای سرزمینی امارات گفتگو کرده اند اما مشخص نیست که امارات با اجرای این طرح موافقت یا مخالفت کرده است.

الرمحی بدون اشاره به هزینه ها، اعلام کرد: عمان قصد دارد تا پیش از پایان امسال از شرکتها برای شرکت در مناقصه مهندسی، تدارکات و ساخت (ای پی سی) بخشهایی از این پروژه دعوت کند.

عمان شرکت های کره ای، چینی و دیگر طرف ها را به افزایش تامین اعتبار این پروژه فراخوانده است و استقبال بسیار خوبی از این طرح شده است.

الرمحی پیش بینی می کند که پس از اعطای قراردادها، این خط لوله پس از ٢ سال قابل بهره برداری خواهد بود، اما افت قیمتهای گاز ممکن است اجرای طرح را به تعویق بیندازد و از طرف دیگر با توجه به شرایط کنونی بازار، ساخت خط لوله سود آور نیست.

قرارداد ٢٥ ساله انتقال گاز ایران به عمان از طریق خط لوله در سال ٢٠١٣ میلادی امضا شده و ارزش این قرارداد ٦٠ میلیارد دلار است.

الرمحی درباره شرایط بازارهای جهانی نفت خام گفت: درباره آینده بازار نفت و گاز خوشبین نیستم، ما نیز با دیگر شریکان درباره این که بازار شرایط چندان مطلوبی ندارد، هم نظر هستیم.

انتهای پیام