هزینه مسیر جدید خط لوله گاز ایران - عمان افزایش می‌یابد

ارسال شده توسط admin در 20 سپتامبر, 2016 - 23:48

رویترز اعلام کرد مسیر جدید خط لوله انتقال گاز ایران به عمان باعث افزایش هزینه به یک و نیم میلیارد دلار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ایران عمان (IranOman.com)، طرح جدید انتقال گاز طبیعی از طریق خط لوله بین ایران و عمان که قرار است از زیر دریا برود باعث افزایش هزینه شده است.

رویترز به نقل از منابع آگاه اعلام کرده که هزینه انتقال گاز از طریق لوله و آن هم از زیر دریا باعث شده هزینه پروژه به یک تا یک و نیم میلیارد دلار برسد.

منابع اعلام کردند این خط لوله که قرار است از زیر دریا به عمان برسد در کم‌عمق‌ترین حالت 50 متر زیر دریا و در عمیق‌ترین حالت صد متر زیر دریا خواهد بود.

پیش از این قرار بود انتقال خط لوله از مسیر دیگری انجام شود اما طی یک ماه گذشته دو کشور به این نتیجه رسیدند که خط لوله انتقال گاز از زیر دریا امن‌تر خواهد بود.

ایران یکی از بزرگ‌ترین کشورهای با ذخایر بالای منابع گاز دنیا است و عمان چشم‌انتظار و امیدوار به تغذیه صنایع خود از گاز طبیعی مایع (ال ان جی ) ایران است.

انتقال این خط لوله به عمان اجازه خواهد داد تا از گاز ایران برای تأمین نیاز داخلی و نیز صادرات به بازارهای جهانی استفاده کند.

این منبع آگاه صنعتی و آشنا به موضوع گفت: انتظار داریم که هزینه انتقال خط لوله افزایش یابد و به رقمی معادل یک تا یک و نیم میلیارد دلار خواهد رسید.

وی همچنین اضافه کرد که بررسی‌های اساسی در این زمینه هنوز صورت نگرفته و قرار است در آینده آمار دقیق‌تری ارائه شود.

این خط لوله قادر خواهد بود که یک میلیارد فوت مکعب گاز را روزانه منتقل کند و امکان افزایش آن به دو میلیارد فوت مکعب در روز به تناسب تقاضا وجود دارد.

در سال 2013 دو کشور توافق‌نامه‌ای را برای انتقال گاز به عمان از طریق خط لوله به ارزش 60 میلیارد دلار طی 25 سال امضا کردند. تحریم‌های غربی مانعی بر پیشرفت اجرای این پروژه بود و بعد از لغو تحریم‌ها که در ماه ژانویه صورت گرفت اجرای این پروژه دوباره کلید خورد.

انتهای پیام