راه‌های حمایت مالی از صادرات مجدد و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در عمان بررسی شد

ارسال شده توسط admin در 30 دسامبر, 2017 - 10:03

با حضور رئیس اتاق مشترک ایران و عمان در محل صندوق توسعه ملی، راه‌های حمایت های مالی از شرکت های ایرانی صادر کننده کالا و خدمات فنی و مهندسی در عمان مورد بحث و گفتگو قرار گرفت.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ایران عمان (IranOman.com) به نقل از روابط عمومی اتاق مشترک ایران و عمان، محسن ضرابی رئیس اتاق مشترک ایران وعمان در جمع هیئت عامل و مدیر عامل صندوق توسعه ملی با اشاره به اقدامات انجام شده توسط این اتاق مشترک، برای فراهم کردن زیر ساخت های تجارت و سرمایه گذاری در عمان و همچنین صادرات مجدد از طریق عمان، در زمینه ویزا، خطوط کشتیرانی، روابط بانکی و ثبت شرکت، گفت: اکنون اکثر زیر ساخت ها جهت افزایش روابط اقتصادی بین دو کشور فراهم است و برای افزایش صادرات از کشورمان به اقصی نقاط دنیا باید موقعیت عمان را غنیمت بدانیم.

 

محسن ضرابی گفت: عمان با کشور های مختلف دنیا ارتباط سیاسی و تجاری بسیار خوبی داشته و تفاهم نامه های ارزشمندی امضا نموده است، که در شرایط کنونی، بهترین راه رساندن کالاهای خود به مقاصدمان در دنیا، کشور عمان است، اما مسیری که می تواند ارزش افزوده را هم نصیب ما کند، انجام کارهای بسته بندی و فراوری نهایی محصولاتمان در خاک عمان است و این امر هم نیازمند سرمایه گذاری در این کشور پادشاهی است که از امنیت و ثبات اقتصادی و سیاسی برخوردار است.

 

رئیس اتاق مشترک ایران و عمان، عدم نقدینگی لازم را مشکل اصلی سرمایه گذاران ایرانی در عمان دانست و خواستار کمک صندوق توسعه ملی در این زمینه شد.

 

مدیر عامل صندوق توسعه ملی، کشور عمان را قابل اعتماد با روابط سیاسی بسیار خوب با کشورمان برشمرد که ریسک فعالان اقتصادی در این کشور بسیار پایین است.

 

وی ضمن اعلام حمایت جدی از اتاق مشترک گفت بر اساس اساس نامه  این صندوق، تسهیلات آن شامل کسانی می شود که کالا و یا خدمات فنی و مهندسی خود را به کشور عمان صادر نمایند.

 

دوست حسینی ضمن ارزشمند خواندن اقدامات اتاق مشترک ایران و عمان گفت: ما آمادگی ارائه تسهیلات از طریق بانکهای عامل برای صددرصد مبلغ صادرات کالا و خدمات فنی و مهندسی بر طبق تعریف بین المللی را داریم و همچنین صادرکنندگان مجدد کالا در صورت نیاز به سرمایه گذاری در کشور عمان در صورتیکه از کالا و خدمات فنی مهندسی ایرانی استفاده نمایند می‌توانند از منابع صندوق توسعه ملی استفاده نمایند.

 

رئیس اتاق مشترک ایران و عمان موضوع پیمانکارانی که قصد حضور در پروژه های EPCF را دارند مطرح نمود که دوست حسینی گفت بر طبق اساسنامه صندوق در صورتیکه طرف عمانی ضمانت قابل قبول را به بانک های عامل ایران ارائه نمایند شرکت های ایرانی می‌توانند به میزان صددرصد بخشی از کالا و خدمات فنی و مهندسی ایرانی از منابع صندوق استفاده نمایند.

 

در این جلسه احمد شیرزادیان عضو هیئت رئیسه اتاق مشترک ایران وعمان موضوع تمایل شرکت های عمانی جهت حضور در پروژه‌های گردشگری پروژه‌های صادرات محور را مطرح نمود که صندوق توسعه آمادگی خود را جهت تامین مالی تا سقف ۷۵ درصد این پروژه ها را در دو قالب ارزی و ریالی اعلام نمود.

 

در پایان طرفین توافق نمودند که ضمن برگزاری جلسات کارشناسی، موارد را به صورت پروژه‌ای و مشخص کردن نوع محصول کالا بررسی نمایند.

 

گفتنی است در این جلسه رئیس اتاق مشترک ایران و عمان اعلام نمودنرخ تسهیلات ممکن است برای بعضی از کشورها مناسب باشد که معمولاً این کشورها ریسکشان بالاست و همیشه ما در دریافت اصل تسهیلات از این کشورها دچار مشکل بوده ایم، ولی این نرخ برای کشور عمان بالاست و ما امکان رقابت با کشورهای دیگر را که نرخ کمتری دارند نخواهیم داشت ،که دوست حسینی اعلام کرد که صندوق توسعه ملی پیشنهاد کاهش نرخ و افزایش مدت بازپرداخت را برای هیئت امنا تهیه نموده که در صورت تصویب، نرخ‌های کشورما نیز قابل قبول عمان خواهد بود.

 

انتهای پیام