وزیر امور خارجه عمان: گفت‌وگو میان ایران و آمریکا امکان‌پذیر است

ارسال شده توسط admin در 31 July, 2018 - 18:33

به نوشته یک روزنامه عمانی، وزیر خارجه عمان گفت‌وگو میان ایران و آمریکا را امکان‌پذیر دانست.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ایران عمان (IranOman.com) به نقل از ایران پژواک، روزنامه عمانی اثیر اعلام کرد که یوسف بن علوی در گفت‌وگو با شبکه الجزیره گفته است: تاکنون هیچ پیامی برای میانجیگری نه از طرف ایرانی‌ها و نه از طرف آمریکایی‌ها دریافت نکرده‌ایم، اما به نظر من این گفت‌وگو امکان‌پذیر است و هر دو طرف در این شرایط باید از فرصت استفاده کنند و وارد یک درگیری غیرمفید برای خود و منطقه نشوند.

وی در ادامه گفت: در حال حاضر هیچگونه میانجیگری وجود ندارد و دلیل سفر من به آمریکا میانجیگری نیست.

روزنامه العرب چاپ لندن پیش از این اعلام کرد که تهران از یوسف بن علوی وزیر خارجه عمان درخواست کرده است تا کشورش میان ایران و آمریکا میانجیگری کند و او بعد از واشنگتن به تهران سفر خواهد کرد.

رییس‌جمهوری آمریکا دوشنبه شب در یک کنفرانس مطبوعاتی با نخست‌وزیر ایتالیا درباره مذاکره با ایران تصریح کرد که تمایل دارد با مقام‌های ایرانی ملاقات داشته باشد.

وی گفت: من به ملاقات کردن اعتقاد دارم. اگر آن‌ها بخواهند، من قطعاً با [مقام‌های] ایران ملاقات خواهم کرد. نمی‌دانم که آیا آن‌ها آماده این کار هستند. آن‌ها اکنون در حال پشت سر گذاشتن دوره سختی هستند. معتقدم آن‌ها احتمالاً در پایان به این نقطه خواهند رسید که خواستار ملاقات شوند و من آماده‌ام تا هر زمان که بخواهند، با آن‌ها ملاقات کنم. من این کار را از روی قوت یا ضعف انجام نخواهم داد. فکر می‌کنم این کار اقدام مناسبی است. اگر بتوانیم به نتیجه معنادار دست یابیم -نه اتلاف کاغذی که در توافق قبلی اتفاق افتاد-، قطعاًّ مایل به انجام ملاقات خواهم بود.

در ادامه خبرنگاری پرسید که آیا ترامپ پیش‌شرطی برای چنین ملاقاتی دارد که رئیس‌جمهوری آمریکا پاسخ داد: هیچ پیش‌شرطی، نه. اگر آن‌ها بخواهند ملاقات کنند، من هم ملاقات خواهم کرد. هر زمان که آن‌ها بخواهند. هر زمان که آن‌ها بخواهند. این کار برای این کشور خوب است، برای آنها خوب است، برای ما خوب است و برای جهان خوب است.

این رویکرد جدید رئیس جمهور آمریکا در حالی است که وی هفته گذشته در پیامی توئیتری به هشدارهای حسن روحانی رئیس جمهور ایران که به او گفته بود، با دم شیر بازی نکن واکنش نشان داد. ترامپ گفت که در صورت ادامه تهدید از سوی مقامات ایران، این کشور با پیامدهایی مواجه خواهد شد که تاکنون کمتر کسی در تاریخ تجربه کرده است.

اما مایک پمپئو وزیر امورخارجه آمریکا ساعاتی پس از موضع‌گیری جدید ترامپ در اظهاراتی متناقض برای گفت‌وگو با ایران شروطی را تعیین کرد و  گفت: اگر ایران بتواند بپذیرد که وارد توافق هسته‌ای جدیدی شود، دونالد ترامپ آماده است که با این کشور مذاکره کند.

پمپئو با بیان این که از این ابراز تمایل ترامپ حمایت می‌کند، گفت: در صورتی رییس‌جمهور با ایرانی‌ها پای میز مذاکره خواهد نشست که ایرانی‌ها تعهد به اعمال تغییرات در نحوه رفتار با مردم این کشور را نشان دهند، از رفتار بد خود بکاهند و بتوانند بپذیرند که وارد توافقی هسته‌ای شوند که در عمل مانع اشاعه [تسلیحاتی] شود.

از سوی دیگر، حمید ابوطالبی، مشاور رییس‌جمهوری کشورمان در واکنش به اظهارات دونالد ترامپ در صفحه توئیتر خود نوشت: احترام به ملت بزرگ ایران، کاهش خصومت‌ها، و بازگشت آمریکا به برجام، هموارکننده مسیر سنگلاخ کنونی است. گفت‌وگوی تلفنی روسای‌جمهوری دوکشور در سازمان ملل در سال ۱۳۹۲، بر این باور استوار بود که می‌توان با التزام به ابزار گفت‌وگو در مسیر اعتمادسازی گام برداشت. برجام دستاورد التزام به گفت‌وگو است؛ بایدآن را پذیرفت. سال گذشته در مجمع عمومی سازمان ملل پس از تهدید ملت بزرگ ایران، موضوع ملاقات دو رییس‌جمهور مطرح شد؛ اکنون هم پس از خروج از برجام، ملاقات بدون پیش‌شرط عنوان می شود! کسانی که به گفت‌وگو به عنوان روش حل اختلافات در جوامع متمدن باور دارند، باید به ابزار آن هم ملتزم باشند.

سید کمال خرازی، رئیس شورای راهبردی روابط خارجی نیز در واکنش به پیشنهاد رئیس‌جمهور آمریکا برای ملاقات با آقای روحانی گفت: به نظر می‌رسد آقای ترامپ عاشق ملاقات برای ملاقات است و چندان به نتایج ملاقات‌های خود و سخنان متناقض خویش نمی‌اندیشد. ما با توجه به تجربه تلخی که از مذاکره با آمریکا و نقض مکرر تعهدات دولتمردان آن کشور داشته‌ایم، طبیعی است که ارزشی برای پیشنهاد وی قائل نباشیم. ترامپ باید قبل از هر چیز، خروج آمریکا از برجام را جبران کند و نشان دهد که برای تعهدات اسلاف خود و قوانین بین‌المللی احترام قائل است.

انتهای پیام