عمان؛ سلطان‌نشینی زیبا در شرق شبه‌جزیره عربستان

ارسال شده توسط admin در 14 نوامبر, 2018 - 00:13

 شان ملی عمان خنجر غلاف شده است و آن را خنجر خطاب می‌کنند. یک نماد قبیله‌ایی دیگر هم چوب‌دستی راه رفتن است که آن را "ارصا" می نامند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ایران عمان (IranOman.com) ، این کشور از شرق و جنوب شرق به دریای عرب از شمال غرب با امارات متحده و از جنوب غربی به یمن محدود می‌شود. گفتنی است عمان با مساحتی بالغ‌بر 500309 کیلومترمربع ترکیب جمعیتی بیش از 277000 نفر را در خود جای داده است. پایتخت کشور عمان شهر مسقط و مشتمل برچهار استان مسقط، مسندم، ظفار و بریمی است. همچنین پنج منطقه باطنه، ظاهره، داخلیه، شرقیه و وسطی در تقسیمات کشوری عمان به چشم می‌خورد.  عربی زبان رسمی است و انگلیسی هم به‌عنوان زبان دوم مردم آن کشور مرسوم است. واحد پول عمان ریال عمان است. آن‌ها از دستگاه‌های ای تی ام هم استفاده می‌کنند و شما می‌توانید در فرودگاه پول خود را تبدیل کنید.

نشان ملی عمان

نشان ملی عمان خنجر غلاف شده است و آن را خنجر خطاب می‌کنند. این خنجرها در نوع‌ها و قیمت‌های مختلف در مغازه‌‍‌ها موجود است که حداقل هر مغازه چند مدل از آن‌ها را دارد که عموماً ساخت هند یا پاکستان هستند که به سفارش عمان ساخته می‌شوند. چیز دیگری که باید یادآوری کنیم یک نماد قبیله‌ایی است که آن چوب‌دستی راه رفتن است و آن را "ارصا" خطاب می‌کنند که از نی ساخته‌شده و در آن یک شمشیر پنهان شده است. هنوز هم شمشیر در بعضی از کشورها به‌عنوان نمادی از قدرت قبلیه ایی است.

نقره عمانی هم یک سوغات مشهور است که از آب نقره ساخته می‌شود.

خوراکی‌های عمانی!

عموم غذاهای عمانی عربی، لبنانی، ترکی و هندی است اما عمانی‌ها بر این نکته هستند که غذاهای آن‌ها با غذاهای عربی تفاوت دارد و با غذاهایی که از گذشته در سراسر شبه‌جزیره درست می‌شده فرق دارد. بیشتر غذاهای بومی عمان دریایی است، مانند ماهی و میگو.

شیرینی بومی و محلی عمانی به حلوا مشهور است که داغ و نیمه جامد است و باکمی عسل سرو می‌شود. خرمای عمان در جهان مشهور است که در بسیاری از مناطق در دسترس است.

    خبز عمانی (نان عمانی) که در خارج از عمان به‌راحتی یافت نمی‌شود یک نان ملی عمان است و البته گران است و از آرد، نمک و آب پخته می‌شود. در آتش بر روی صفحات فلزی بزرگ و این نان با انواع غذاهای عمانی مثل شیر داغ و چای برای صبحانه خورده می‌شود.

برای کسانی هم که به فست فود علاقه دارند پیشنهاد می‌کنیم که در شهرهای بزرگ مانند مسقط و سلاله به کی اف سی، مک‌دونالد و برگر کینگ نیز سری بزنند.

تاریخ عمان

به عقیده باستان شناسان تاریخ عمان 14000 سال پیش برمی‌گردد، یعنی زمانی که عمان تازه از عصر یخبندان جدا شده بود. در آن دوران عمان سرزمینی سرسبز، حاصلخیز و پربار بوده است.

در نتیجه حفریات و کنجکاوی در مناطق مختلف باستانی و قبرستان‌های ولایت بریمی در منطقه ظاهره و ولایتابراء در منطقه شرقیه و دیگر مناطق، مشخص‌شده است که عمان در دوران گذشته روابط تجارتی گسترده‌ای در مابین ایران و هند و میان‌رودان داشته است و این روابط تجارتی متین بوده است.

جغرافیای عمان

در بیشتر بخش‌های کشور عمان رشته‌کوه‌های بزرگ و سخت گذر حجر که از دشت‌ها و جلگه‌های از رأسمسندم شروع می‌شود و در امتداد امارت رأس‌الخیمه، فجیره و سلطنت عمان می‌گذرد تا بیابان‌ها و هامون‌های «الجو» امتداد یافته است، می‌پوشاند. در مناطق داخلی عمان نیز کوه‌های متعددی وجود دارد. بلندترین قلهٔ این رشته‌کوه‌های بزرگ که از این مناطق عبور می‌کند کوه حجر نامی می‌شود. در وسط این کوه جبل اخضر قرار دارد که ارتفاعش به ۳۰۷۵ متر می‌رسد. ارتفاعات این کوه رنگ‌های مختلفی دارد و به شکل مدرج است. این کوه در بین سهل ودشت و تپه‌ماهورهای بزرگ واقع شده است.

گردشگری عمان

عمان از منظر گردشگری در سال‌های اخیر یکی از موفق‌ترین کشورهای منطقه بوده است. مسقط در سال ۲۰۱۲ به‌واسطه انتخاب به‌عنوان «پایتخت گردشگری عرب» میزبان ده‌ها جشنواره بود که این امر نقش چشمگیری در جذب گردشگران به این کشور داشت. همچنین در سال 2014 عمان توانست عنوان بزرگ‌ترین مقصد گردشگری خلیج‌فارس را از آن خود کند.

عمان در سال گذشته با اتخاذ راهبردهای جدید در جذب گردشگر میزبان یک‌میلیون و ۴۰۰ هزار گردشگر بود که یک رکورد در جذب گردشگر محسوب می‌شود.

سواحل زیبا و کوه‌های بلند

مسقط، یکی از شهرهای مهم این کشور و همچنین پایتخت آن به‌عنوان یک بندرگاه طبیعی در بخشی از خطوط ساحلی این کشور موقعیت خود را تثبیت کرده است. بسیاری از ساختمان‌های این شهر متعلق به قرن 16 است، زمانی که پرتغالی‌ها بخشی از این سرزمین را اشغال کرده بودند. قسمت قدیمی شهر نیز هنوز با دیوارهای قدیمی که کاملاً قصر سلطان را احاطه کرده‌اند محدودشده است. هرچند که بر اساس استانداردهای امروزی مسقط شهر کوچکی است اما ترکیب خوبی از مدرنیته و سنت را به بازدیدکنندگانش ارائه می‌دهد. از دیگر شهرهای مهم و دیدنی این کشور می‌توان از «سلاله» نام برد، شهری که به سبب هم‌جواری با دریا و کوهستان طبیعت بسیار زیبایی یافته و بسیار موردتوجه جهانگردان است. این بندر قدیمی از جهت داشتن بناهای تاریخی و باستان‌شناسی نیز قابل‌توجه است.

همچنین قبور ایوب و عمران پیامبر در این شهر واقع است. در این شهر علاوه بر لذت بردن از سواحل زیبا می‌توان از بخش‌های کوهستانی آن نیز بهره برد. نکته قابل‌توجه در مورد کشور عمان این است که به سبب وجود دو کوه نسبتاً مرتفع در بخش‌هایی از این کشور سرزمین‌های سرسبز و ارتفاعات پردرخت دیده می‌شود.

از جاذبه های دیدنی عمان بیشتر بدانید:

مجسمه کندرسوز: در بالای تبه ای بر فراز پارک عمومی ریام مجسمه ای از یک ظرف دود کردن کندر قرار دارد که از نمادهای عمان محسوب می شود. کندرسوز یکی از محصولات عمده عمان است.کندر و روغن به دست آمده از مفید پزشکی دارد.

غار مجلس الجن: این غار یکی از عجیب ترین و زیباترین غارهای دنیاست. عمق این غار از یک ساختمان 50 طبقه هم بیشتر است که جزو عمیق ترین غارها نیز محسوب می شود. این غار در فلات “سلما” واقع شده که در سال 1983 کشف شد و اکنون لقب دومین غار عمیق جهان را به خود اختصاص داده است.دسترسی به این غار عمیق از طریق یک دهانه باریک است که افراد بایستس با یک طناب به داخل آن بروند. عمق این غار بین 120 تا 150 متر است و به گفته کارشناسان هرم جیزه که در مصر واقع است کاملا درون این غار جای میگیرد.

قلعه نخل:  این قلعه در شهرستان نخل و در منطقه باطنه واقع شده است. این قلعه یکی از محبوبترین و مستحکم ترین قلعه های کشور پادشاهی عمان است.

مسجد باشکوه سلطان قابوس: یکی از بناهای معاصر در این کشور که در شهر مسقط در سال 2001 ساخته شده است و خیلی زود به یکی از پرطرفدارترین جاذبه های گردشگری این کشور تبدیل شد.مهم ترین جذابیت این مسجد ، فرش دستباف ایرانی است که وزن آن 24 تن است و 4 سال زمان صرف بافت آن شده است. این فرش حدود 5000 متر مربع مساحت دارد. لوستر بزرگ و باشکوهی نیز در نمازخانه این مسجد آویخته شده که بسیار زیبا و دیدنی است.

جبل اخضر یا کوهستان سبز: نام کوهی است در کشور عمان که در رشته کوه های بزرگ حجر واقع شده است. ارتفاع ان 3075 متر است. دراین کوه میوه های سردسیر و چشمه های گوناگونی وجود دارد. دره های پر فراز و نشیب بسیار دیدنی این کوه شما را به وجد می آورد. در حاشیه این کوه زمین های کشاورزی فراوانی وجود دارد که مردم روستاهای این منطقه اکثرا به کشاورزی می پردازند. البته بعضی افراد نیز از موقعیت طبیعی مناسب منطقه استفاده کرده اند و کندوهای عسل دارند. عسل این منطقه طعم بخصوصی دارد و گران قیمت است.

استان ظفار: سواحل شنی طولانی با درختان نخل و پرواز پرندگان واقعا دیدنی است. در مرکز استان ظفار در شهرصلاله در ماه های 7 و 8 میلادی جشنواره هایی با عنوان جشنواره پاییزی صلاله برگزار می شود. این استان مرکز فعالیت های اجتماعی ، فرهنگی ، سیاسی ،اقتصادی و گردشگری عمان به شمار می آید.این استان پاییز بی نظیری دارد که از نیمه دوم ژوئن تا اواخر سپتامبر به یک ییلاق بی نظیر تبدیل می شود.

استان ظاهره: شهرهایی با قدمت تاریخی زیادی در این استان واقع شده اند از جمله: بریمی، محضه و منطقه خریمه. مناطق تاریخی بسیاری نظیر بازار تاریخی عبری ، قنات العراقی، قلعه الخندق، حصون، عبول، قلعه بریمی و الخصیب در این استان وجود دارد . چشمه های آب شیرین هم از دیگر جاذبه های این استان است.
قنات های قدیمی :  قنات های قدیمی معروفی که بیش از 2000 سال قدمت دارند به نام های دریس ، الخطمین ، الملکی، المیائر ،و الجیلا از منابع آبی بسیاری از شهر ها و روستاهای عمان هستند که به خاطر سیستم منحصر به فرد این پنج قنات در سال 2006 به عنوان میراث جهانی ثبت شدند.

وادی شب : یکی از محبوب ترین مناطق گردشگری در عمان است که پر از مزارع درختان خرما و استخرهای طبیعی آب است . بسیاری از این استخرها برای شنا و قایق سواری استفاده می شود. جریان آب در برکه های آبی این منطقه همیشه در جریان است. وجود بوته های سبز و درخت های خرزهره که پروانه ها و پرندگان را به خود جذب می کند، فضایی رویایی به این منطقه داده است.

انتهای پیام