وزیر خارجه عمان: اگر طرح روحانی بر پایه ثبات باشد، قطعاً از آن حمایت می‌کنیم

ارسال شده توسط admin در 28 سپتامبر, 2019 - 16:05

وزیر خارجه عمان تصریح کرد: در صورتی که طرح رئیس‌جمهور ایران موسوم به «ابتکار صلح هرمز» بر پایه ثبات باشد، کشورش قطعاً از آن حمایت خواهد کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ایران عمان (IranOman.com)، «یوسف بن علوی بن عبدالله» وزیر امور خارجه «عمان» در مصاحبه‌ اختصاصی با پایگاه تحلیلی «المانیتور»، تصریح کرد که کشورش موضوع حمایت از طرح «حسن روحانی» رئیس‌جمهور ایران موسوم به «ابتکار صلح هرمز» را در صورتیکه بر پایه برقراری «ثبات» باشد، مورد بررسی قرار می‌دهد.

روحانی در سخنرانی 25 سپتامبر (سوم مهرماه) خود در مجمع عمومی سازمان ملل به صورت مختصر در خصوص این طرح خود توضیحاتی داد.

او گفت ایران در این طرح به دنبال همکاری جمعی درون منطقه خلیج فارس برای امنیت منطقه است به دنبال آن است همه کشورهای منطقه در این مسیر مشارکت و همکاری داشته باشند.

علوی در خصوص این طرح ایران گفت: «ما آن را مشاهده نکرده‌ایم اما اگر موضوع......آن (طرح) بر اساس ثبات باشد، قطعاً از آن حمایت می‌کنیم».

روحانی در سخنرانی خود در مجمع عمومی روز چهارشنبه گفت: بنا به مسئولیت تاریخی کشورم در حفظ امنیت، صلح، ثبات و پیشرفت در منطقه خلیج فارس و تنگه هرمز، همه کشورهایی را که از تحولات خلیج فارس و تنگه هرمز متأثر می‌شوند به «ائتلافِ امید» یعنی«ابتکار صلح هرمز» (Hormoz Peace Endeavor) دعوت می‌کنم.

روحانی تصریح کرد: «هدف "ائتلاف امید" ارتقای صلح، ثبات، پیشرفت و رفاه کلیه ساکنان حوزه تنگه هرمز، و تفاهم متقابل و روابط صلح آمیز و دوستانه میان ایشان است. این ابتکار حوزه‌های مختلف همکاری مانند تأمین همگانی امنیت انرژی، آزادی کشتیرانی و انتقال آزادانه نفت و سایر منابع از و به کشورهای حوزه تنگه هرمز و فراتر از آن را در بر می‌گیرد.»

*عمان در غرب آسیا نقش تسهیل‌کننده و نه میانجی را ایفا می‌کند

وزیر امور خارجه عمان در مصاحبه با المانیتور در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل تأکید کرد که کشورش در بحران کنونی در منطقه خلیج‌فارس بعنوان یک تسهیل کننده و نه یک میانجی‌گر ایفای نقش می‌کند.

وی اینگونه توضیح داد: «عمان کمک می‌کند. ما نقش میانجی را ایفا نمی‌کنیم. آنچه که برای خود انتخاب کرده‌ایم، نقش تسهیل‌کننده (کمک کننده) است».

وزیر خارجه عمان در پاسخ به این سؤال که عمان در یمن چه نقشی را ایفا می‌کند، گفت: «ما همیشه به هرگونه تلاش طرفین برای گفت‌وگو با یکدیگر کمک می‌کنیم یا به هرگونه تلاش (نماینده ویژه سازمان ملل در امور یمن) مارتین گریفیتس کمک می‌کنیم تا طرفین را برای ملاقات از یمن به عمان بیاورد».

وی تصریح کرد: «اگر چنین چیزی تقاضا شود، عمان آمادگی دارد چنین پیشنهادی (برگزاری نشست طرفین یمن در عمان) را ارائه دهد».

*هیچ شوقی از سوی کشورهای خلیج فارس برای آشتی با قطر نمی‌بینم

این مقام عمانی در خصوص محاصره قطر از سوی عربستان سعودی، امارات عربی متحده، مصر و بحرین گفت: «در حال حاضر، از سوی برخی کشورهای عضو شورای همکاری خلیج (فارس) که در این بحران دخیل بوده‌اند، هیچ شوق و اشتیاقی برای آشتی مشاهده نمی‌کنم اما آشتی بهتر است».

وی سپس با تأکید بر اینکه صلح و آشتی کشورهای نامبرده با قطر اقدامی خوب است، ادامه داد: «برای آشتی، بهتر است....بفهمند که چگونه می‌توانند (بر اوضاع فعلی) غلبه کنند».

*همه گزینه‌ها در خصوص روابط عمان-اسرائیل روی میز قرار دارد

عمان در ماه ژوئن سال جاری میلادی اعلام کرد که قصد دارد سفارتخانه‌ای را در رام‌الله افتتاح کند و بن علوی در پاسخ به این سؤال که در صورتیکه فرایند سازش صهیونیست‌ها و فلسطینیان شکل بگیرد، آیا مسئله برقراری روابط با اسرائیل را مورد بررسی قرار می‌دهند، گفت: «باید ببینیم چه می‌شود. همه گزینه‌ها روی میز قرار دارد».

وی در ارتباط با تنش‌های اخیر در منطقه غرب آسیا در پی افزایش مداخلات واشنگتن در این منطقه گفت: «.......در خصوص موضوع ایران......صداهای زیادی وجود دارد که گفته‌اند که راه‌حل این بحران از طریق استفاده از دیپلماسی است. دو طرف یا تمامی طرفین به طریقی تمایل خود برای تعامل در نوعی دیپلماسی را ابراز کرده‌اند-دیپلماسی به صورت آشکار یا دیپلماسی پشت درهای (بسته) و این چیز خوبی است».

وی در خصوص نقش عمان نیز گفت: «عمان کمک خواهد کرد. ما نقش میانجی را ایفا نمی‌کنیم. ما انتخاب کردیم که نقش تسهیل‌کننده را ایفا کنیم. این موضع ما در حال حاضر است».

*هیچ کس واقعاً به استفاده از زور در پاسخ به حملات آرامکو تمایلی ندارد

وزیر خارجه عمان به عملیات حملات تلافی‌جویانه 14 سپتامبر (23 شهریور) ارتش یمن به تأسیسات نفتی عربستان سعودی اشاره کرد و گفت: «با گذشت یک هفته یا بیشتر، شاهد آن هستیم که افراد درباره بهترین (راه حل) این بحران حرف می‌زنند و تمامی اینها نشان می‌دهد که در حقیقت هیچ‌کس به استفاده از زور تمایلی ندارد. حتی وقتی رهبران (کشورها) می‌گویند که تمامی گزینه‌ها روی میز قرار دارد، منظورشان استفاده از زور نیست بلکه منظورشان این است که آنها برای حل این موضوع مصمم هستند».

*روسیه حق پیشنهاد طرح برای امنیت خلیج‌فارس را دارد

یوسف بن علوی در خصوص طرح امنیت خلیج‌فارس روسیه گفت: «ببینید،منطقه خلیج (فارس) به دلیل انرژی به یک منطقه مهم برای باقی جهان تبدیل شده است بنابراین روسیه حق پیشنهاد یک طرح و یا ایده یا هر آنچه را که بتواند دارد تا از اقدامات متقابل (تلافی‌جویانه) بیشتر ‌جلوگیری کند. روسیه کشوری بزرگ است و قطعاً یک تولیدکننده نفت است. روسیه در شورای امنیت است و بنابراین از تمامی زوایا، روسیه باید در برآیند این بحران در عرصه جهانی دخیل باشد».

*معامله قرن به حمایت دو دولت و دولت‌های منطقه‌ای نیاز دارد

وزیر خارجه عمان در خصوص طرح دولت ترامپ برای سازش میان فلسطینیان و صهیونیست‌ها موسوم به «معامله قرن» گفت: «چیزی که احساس می‌کنم.....این است که رئیس‌جمهور ترامپ یک چیز کاملاً متفاوت را انجام‌ می‌دهد. شاید نمی‌خواهد روش‌ دولت‌های قبلی را دنبال کند. فکر می‌کنم تلاش دارد شاهد آن باشد که امکانپذیری ایده وی، طرفین (فلسطینی و صهیونیستی) و فراتر از طرفین را برای حل بیشتر این مشکل 70 ساله متقاعد کند».

با اینحال ادامه داد: «این (طرح) به دو دولت-دولت اسرائیلی، دولت آتی و دولت تشکیلات خودگردان-با حمایت دولت‌های منطقه‌ای نیاز دارد».

*اوضاع سوریه امیدوارکننده است

المانیتور در سؤال آخر از وزیر خارجه عمان پرسید: «شما در ماه ژوئیه با رئیس‌جمهور بشار اسد ملاقات داشتید. اوضاع و تحولات سوریه را چگونه ارزیابی می‌کنید؟»

بن علوی در پاسخ به این سؤال گفت: «فکر می‌کنم بسیار امیدوارکننده است. آنها همچنان با گروهی از تروریست‌ها در شمال درحال مبارزه هستند اما در کل، آنها اوضاع را بسیار امیدوارکننده می‌بینند و من شاهد موافقت با کمیته-کمیته قانون اساسی هستم بنابراین انها باید شروع کنند با یکدیگر قانون اساسی را گردهم آورند. ظرف یکسال احتمالاً مردم (سوریه) به نماینده خود رأی می‌دهند و این امید و نوید بیشتری به مردم سوریه می‌دهد».

منبع: خبرگزاری فارس

انتهای پیام