بومی‏‌سازی محصولی استراتژیک در فولاد مبارکه؛ تختال فولاد الکتریکی در مسیر بازارهای جهانی

ارسال شده توسط admin در 27 July, 2022 - 14:23

شرکت فولاد مبارکه برای نخستین‌‌بار در کشور موفق به تولید تختال فولاد الکتریکی با 1/8 درصد سیلیسیوم شد که این دستاورد گام بلندی در راستای تولید ورق‌‌های فولاد الکتریکی است و علاوه بر صرفه جویی قابل توجه ارزی در این حوزه، ایران به جمع معدود کشورهای تولیدکننده این نوع ورق فولاد پیوسته است تا با تامین نیاز مصرف داخلی، راه برای صادرات این محصول استراتژیک به بازارهای هدف علی الخصوص بازار اروپا هم باز شود.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ایران عمان (IranOman.com) از سیتنا و به گفته مدیرعامل فولاد مبارکه، فولادهای الکتریکی در زمینه تولید ترانسفورماتورها و موتورهای الکتریکی و همچنین در تولید فولادهایی با خواص مغناطیسی خاص کاربرد دارند و مقادیر زیاد سیلیسیم و آلومینیوم و مقادیر بسیار کم کربن و گوگرد از مشخصه‌های بارز این نوع محصولات فولادی است.

 

محمدیاسر طیب‌نیا با تأکید بر اینکه فولادهای الکتریکی با 1/8 درصد سیلیسیم یکی از گریدهای استراتژیک صنعت فولاد محسوب می‌شود، خاطرنشان کرد: تولید این نوع فولادها حتی در خارج از کشور هم به‌صورت محدود و توسط تولیدکنندگان خاص انجام می‌شود.

 

تولید تختال فولادی به روش کوره قوس الکتریکی

 

تختال فولادی یا اسلب (Slab)، قطعه‌ای مکعب مستطیل شکل و از فرآورده‌های میانی نورد فولاد است که برابر نیاز و موارد کاربرد، با ضخامت ۲۰۰ تا ۲۵۰ میلیمتر، عرض ۶۵۰ تا ۲۰۰۰ میلیمتر و طول ۴ تا ۱۲ متر تولید می شود. از تختال معمولاً برای تولید ورق فولادی استفاده می‌شود.

 

امروزه فن‌آوری‌های مورد استفاده در تولید محصولات فولادی در مراحل بعد از به دست آوردن فولاد مذاب یعنی ریخته‌گری و نورد، کم و بیش یکسان است، اما برای به دست آوردن فولاد مذاب یا خام، از فن‌آوری‌های مختلفی از جمله روش های کوره بلند (BF)، کوره قوس الکتریکی (EAF) و کوره القایی (IMF) می‌توان استفاده کرد .با وجود آنکه بیش‌تر تولید فولاد خام در جهان به وسیله روش کوره بلند تولید می‌شود، اما به دلایل متعددی استفاده از روش کوره‌های الکتریکی مخصوصاً در ایران، توجیه‌پذیرتر می‌باشد.


امکان رقابت با تولیدکنندگان خارجی و صادرات آن به کشورهای دیگر

 

غلامرضا سلیمی، مدیر ارشد تولید فولاد مبارکه در تشریح چگونگی و جزئیات تولید این محصول ارزشمند، اضافه کرد: از آنجا‌که مصرف این نوع ورق فولادی در ایران هر روز در حال افزایش است، نیاز به تولید این محصول جهت مصرف داخلی و نیز امکان رقابت با تولیدکنندگان خارجی و صدور آن به کشورهای دیگر به‌شدت احساس می‌شد.

 

سلیمی با اشاره به اهمیت تولید داخلی این گرید فولادی ادامه داد: در راستای بومی‌سازی تکنولوژی تولید این نوع فولادها بر اساس تجهیزات موجود در شرکت، جلسات متعدد کارشناسی بین قسمت‌های مختلف انجام شد و پس از مشخص شدن موارد بااهمیت در روند تولید و ارائه راهکارهای دقیق موردنیاز برای رفع محدودیت‌های تجهیزاتی، تیم کارشناسی تشکیل و تست‌های اولیه در ناحیه فولادسازی انجام گرفت و تحلیل و بررسی شد. نهایتا یک دستورالعمل خاص برای تولید این فولاد طراحی گردید.

 

وی خاطرنشان کرد: تولید فولاد با مقادیر زیاد سیلیسیم و آلومینیوم و درعین حال مقادیر کم کربن و گوگرد نیازمند استفاده از تجهیزاتی خاص مثل VOD در فولادسازی و تنظیمات ماشین ریخته‌گری و دستورالعمل‌های خنک‌سازی با حساسیت بالا است که با محاسبات کارشناسی در ذوب‌سازی، سرباره‌سازی و ریخته‌گری توسط کارشناسان ناحیه فولادسازی، محدودیت‌های تجهیزاتی جبران و امکان تولید این فولاد با تجهیزات موجود فراهم شد و نهایتا در روز عید سعید غدیر خم، این گرید فولادی بدون عیب با موفقیت ذوب‌سازی و ریخته‌گری گردید.


تولید محصول باکیفیت؛ اولویت شرکت فولاد مبارکه

علیرضا مولوی‌زاده، مدیر متالورژی و روش‌های تولید شرکت فولاد مبارکه هم تاکید دارد که کار شبکه‌ای یکی از نکات مهمی است که توانمندی فولاد مبارکه را افزایش می‌دهد. به‌طور مثال، در موضوع تولید لوله‌های موردنیاز در خط لوله انتقال نفت و گاز ترش که خورندگی بالایی دارد، فولاد مبارکه با همکاری شرکت‌های دیگر موفق شد 400 هزار تن تختال ویژه تولید کند و به شرکت اکسین تحویل دهد. این پروژه به‌دلیل حساسیت‌های آن، یکی از پروژه‌های مهم انجام‌شده در فولاد مبارکه است که پس از تست‌های صورت‌گرفته مورد تأیید شرکت نفت قرار گرفت. اجرای پروژه تولید لوله‌های ویژه خط انتقال نفت از گوره به جاسک که فولاد مبارکه در آن همکاری داشت، به ازای هر تن ورق، 1200 دلار صرفه‌جویی ارزی حاصل کرد که این موضوع دستاورد بزرگی برای کشور است.


تولید؛ همگام با استانداردهای بین‌المللی

 

مولوی‌زاده می‌گوید: در زمینه صادرات، موضوع انتقال تختال به کشورهای اروپایی یکی از نکات مهم در سال‌های اخیر بوده است که البته محصولات صادرشده تنها به تختال محدود نیست و شامل کلاف گرم، گالوانیزه و... نیز می‌شود. با توجه به اینکه مأموریت فولاد مبارکه رفع نیاز داخلی است، صادرات کلاف گرم و سرد همواره محدودیت‌های زیادی داشته، ولی محصولات صادرشده به کشورهای اروپایی که دارای کیفیت بالایی است، از سوی این خریداران مورد استقبال قرار گرفته است.

 

وی تاکید دارد: فولاد مبارکه کیفیت محصولات تولیدشده را در اولویت کاری خود قرار داده و به همین دلیل توانسته محصولات خوبی را به کشورهای پیشرفته دنیا صادر کند و البته بنا را بر آن گذاشته است که گریدهای خاصی را در آینده صادر نماید. این موضوع به دلیل این است که فولاد مبارکه تولید خود را مطابق با استانداردهای روز دنیا یعنی din، astm، en، gis و ... انجام می‌دهد.

 

فولاد مبارکه برای تولید محصولات فولادی با انرژی کمتر، فرایندهایی را تعریف کرده تا بتواند در مصرف انرژی صرفه‌جویی کند. تولید فولاد سبز یا تولید گریدهای سبک‌تر با استحکام بالاتر در صنعت خودرو، هم در افزایش استحکام بدنه خودرو و هم کاهش مصرف انرژی تأثیر دارد. در سال 1401 که سالی با محوریت فعالیت‌های دانش‌بنیان است نیز امیدواریم 8 گرید جدید را تولید کنیم.


فولاد مبارکه، سازمانی دغدغه‌مند در حوزه بومی‌سازی

 

فولاد مبارکه برای بومی‌سازی از همه ظرفیت‌های موجود نظیر مشاوران، دانشگاه‌ها، شرکت‌های دانش‌بنیان و... استفاده کرده تا بتواند از توانمندی‌های کل کشور و دنیا استفاده کند و کشور را در زمینه تولید محصولات فولادی به نقطه خوبی برساند. علاوه بر این محصولات را با استفاده از شبیه‌سازی یا تست‌های آزمایشی در مقیاس کوچک تولید می‌کند تا از نظر اقتصادی به‌صرفه باشد.

 

انتهای پیام